Aşa cum am mai precizat şi în alte articole, fiecare copil se dezvoltă în propriul său ritm, astfel încât este imposibil a se spune cu exactitate momentul în care un copil va reuşi să dobândească abilităţile fizice, cognitive, emoţionale, sociale, lingvistice, etc. proprii categoriei de vârstă din care face parte.
Părinţii trebuie să consulte periodic medicul pediatru pentru ca acesta să stabilească care sunt particularităţile copilului şi să depisteze cât mai precoce orice abatere de la normalitate în spatele căreia se poate ascunde o boală.
La vârsta de 1 an, copilul ar trebui să aibă în medie 9-10 kg. Parametrii dezvoltării fizice (greutate, înălţime, perimetrul cranian, perimetrul toracic, etc.) variază în mod semnificativ în funcţie de sex, moştenirea genetică, condiţii de mediu, etc.
La un an, copilul are în medie 6 dinţi (4 sus şi 2 jos). Există foarte mulţi copii, perfect normali, cărora le apar primii dinţi abia la această vârstă.
În ceea ce priveşte alimentaţia, laptele rămâne un aliment important, însa alimentaţia copilului e foarte diversificată. Mănâncă carne, ouă, toată gama de produse lactate (iaurt, brânză). La un an, copilul poate deja mânca orice aliment consumat de un adult, într-un regim dietetic (fără multă sare, evitând condimentele şi mâncărurile foarte grele, fără miere, făra cacao şi evident fără alcool). E preferabil ca unele fructe să fie evitate cel puţin pânâ la vârsta de 1 an, din cauza riscului de a produce alergii (căpşuni, zmeură, etc.). De asemenea se recomandă evitarea, pentru încă un an sau doi, a alunelor, seminţelor şi a altor alimente similare, cu care s-ar putea îneca.
1.Abilităţi fizice
# Se poziţionează singur în funduleţ;
# Merge de-a buşilea cu viteză;
# Stă singur în picioare pentru câteva secunde, apoi cade în funduleţ;
# Poate face 2-3 paşi singur, nesusţinut ;
# Se plimbă ţinându-se de mobilă sau de obiectele din jur;
# Academia Americana de Pediatrie nu recomandă utilizarea premergătoarelor.
2.Abilităţi în folosirea mâinilor
# Poate lovi două cuburi unul de altul;
# Pune obiectele într-o cutie;
# Poate scoate obiectele dintr-o cutie;
# Poate indica obiecte cu degetul arătător;
# Începe să mâzgălească pe hârtie, să „scrie”.
3.Dezvoltarea cognitivă
# Cercetează obiectele în mai multe feluri: le scutură, le loveşte, le aruncă, le mărunţeşte;
# Găseşte uşor obiectele ascunse în joacă;
# Este interesat de orice obiect cu care nu este familiarizat;
# Caută fotografia corectă atunci când este numită imaginea;
# Imită gesturi;
1.Dezvoltarea socială şi emoţională
# Este timid şi se sperie de persoanele străine;
# Plânge când mama sau tatăl pleacă de lângă el;
# Când se joacă, îi place să imite oamenii;
# Are preferinţe evidente pentru anumite persoane şi jucării;
# Testează reacţia părinţilor la acţiunile lui din timpul mesei (Ce vor face părinţii dacă el refuză să mănânce un fel de mâncare?);
# Testează reacţia părinţilor la comportamentul lui (Ce vor face părinţii dacă el plânge când aceştia pleacă din cameră?);
# Poate fi înspăimântat în anumite situaţii;
# Preferă să fie îngrijit de mamă şi/sau de persoanele cu care s-a obişnuit;
# Repetă sunete sau gesturi pentru a atrage atenţia;
# Îşi suge degetul;
# Întinde mâinile sau picioarele să ajute atunci când este îmbrăcat.
2.Limbajul
# Copilul comunică arătând obiecte, le trage sau gesticulează;
# Imită gesturile adulţilor când vorbesc;
# Poate repeta un cuvând toată ziua, doar pentru a exersa pronunţia lui;
# Înainte de a putea vorbi, copilul poate înţelege mai multe cuvinte decât credem;
# Este nevoie să se vorbească cu copilul cât mai mult posibil;
# Pot fi folosite cărţi cu poze sugestive pentru a face copilul să înţeleagă că orice obiect are un nume.
Jucăriile si stimularea dezvoltarii
Jocul si jucariile au un rol important in dezvoltarea complexa a copiilor. Este foarte important ca la aceasa varsta, sa aiba acces la o gama variata de jocuri si jucarii, care le vor influenta conditia fizica si va vor ajuta in educatia si pregatirea pentru viata a copilului dvs.
Sunt utile si recomandate, cu precizarea ca pe ambalaj sa figureze clasa de varsta in care se incadreaza produsul si aceasta sa corespunda varstei copilului dvs. Urmatoarele:
# Jucării pe care să poată sta şi să poată fi trase, împinse: camioane mari, tractoraşe, căluţi, etc.;
# Tobogane, gropi cu bile/mingii, obiecte mari pe care să se caţere;
# Cuburi mari colorate folosite pentru construcţii;
# Tobe, utile la dezvolatarea urechii muzicale şi exersarea ritmului;
# Jucării care îi învaţă să recunoască formele geometrice;
# Cărţi cu fotografii sau figurine cu diferite animale;
# Panouri muzicale cu numere, culori, forme care stimulează copilul să apese, să tragă, să închidă şi să deschidă diferite dispozitive, ajutându-l astfel să-şi dezvolte abilităţile motorii pentru mişcările de fineţe.
NU uitati să efectuaţi vaccinarea:
# La vârsta de 8-11 luni: antirujeolic;
# La vârsta de 12 luni: DTP (antidifteric, tetanic, pertusis) si antipolimielitic.